PLATFORM ECONOMY AND PLATFORM BUSINESS

(Written in English and Vietnamese following / Tiếng Anh và tiếng Việt bên dưới)

1_mZZ0OI8iWqQOW4QDXPNrMA
PLATFORM: A business model that creates value by facilitating transactions between buyers and sellers in an ecosystem, with the aim of capturing part of that value.

Just as Bill Gate encouraged us in 2018, we need to have a new economic model, which is the only and most accessible way we can ensure the order of human society in the face of crises into 12 pillars of human society (Water, Food, Health, Education, Income & Work,  Housing, Energy, Networks, Peace & Justice, Political voice, Social equity and Gender equality) … like this Corona pandemic.

rrcpEDfZEZa98bP1LrBcLzGg_wF-02ZCQCbwQ0Q9SX8
12 pillars of human society: Water, Food, Health, Education, Income & Work, Housing, Energy, Networks, Peace & Justice, Political voice, Social equity, Gender equality.

“The portion of the world’s economy that doesn’t fit the old model just keeps getting larger. That has major implications for everything from tax law to economic policy to which cities thrive and which cities fall behind, but in general, the rules that govern the economy haven’t kept up. This is one of the biggest trends in the global economy that isn’t getting enough attention.”

Bill Gates said that we need New Economic Models that take Tech into account and own intangible assets (software, data, insurance). And legislators can’t help the economy grow if they don’t know how tech-companies make money.

The rarer something is, the more it’s worth.

In the Platform Economy posted by Torregrossa, the most popular Digital Platform revenue generation and monetization models are reviewed.

“Platforms are hot these days and all over people’s mouths.

It’s clear to everyone that Amazon, Airbnb and Uber are extremely successful companies. What’s not clear to everyone is that they’re platform companies, what exactly a platform business model is and why it is so powerful.

The world’s 6 most valuable companies by market capitalization (Amazon, Apple, Alibaba, Microsoft, Alphabet, Facebook) and 70% of the $1 billion+ unicorn** startups (Didi, Airbnb, Uber) operate digital ecosystems that match buyers & sellers, and gain enormous market share from network effects. McKinsey forecasted that 30% of global economic activity ($60 trillion) will be mediated by platforms and ecosystems in 10 years time. Yet, only 3% of established companies have adopted an active marketplace strategy.

Why is that? In answering this question, it’s helpful to start by clarifying what platforms are NOT.

Platforms are not just a piece of technology or a suite of software products. People typically confuse a platform with a mobile app or a website. Rather, it’s a holistic business model that creates value by bringing together consumers and producers, allowing them to interact and transact.

This misunderstanding is very common with some SaaS companies, which like to claim they have a complete platform for XYZ. In such cases, the word “platform” is just used as a marketing term. These companies are still linear businesses selling stuff.

So, what is a platform?

A business model that creates value by facilitating transactions between buyers and sellers in an ecosystem, with the aim of capturing part of that value.

In short, platforms enable people to get what they need from each other!”

(end of part 1)

** A unicorn is a privately held startup company valued at over $1 billion. The term was coined in 2013 by venture capitalist Aileen Lee, choosing the mythical animal to represent the statistical rarity of such successful ventures. Decacorn is a word used for those companies over $10 billion, while Hectocorn is used for such a company valued over $100 billion. According to TechCrunch, there were 279 unicorns as of March 2018. The largest unicorns included Ant Financial, DiDi, Airbnb, Stripe or Grab.

Reading list

MOAZED, Alex (no date). Platform Business Model – Definition | What is it? | Explanation [online]. https://www.applicoinc.com/blog/what-is-a-platform-business-model/

ROBITZSKI, Dan (2018). Bill Gates Says We Need New Economic Models That Take Tech Into Account. [online]. https://futurism.com/bill-gates-economic-models-tech

RAWORTH, Kate (2017). Meet the doughnut: the new economic model that could help end inequality. [online]. https://www.weforum.org/agenda/2017/04/the-new-economic-model-that-could-end-inequality-doughnut/

TORREGROSSA, Marco (2018). Platform Economy: The 4 Key Business Models. [online]. https://medium.com/euro-freelancers/platform-economy-the-4-key-business-models-1fc0eda7241e

NONAME (2018). Platform Revolution: Cuộc Cách Mạng Nền Tảng. [online]. https://vebimo.wordpress.com/2018/01/31/platform-revolution-cuoc-cach-mang-nen-tang/

https://en.wikipedia.org/wiki/Unicorn_(finance)

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unicorn_startup_companies

https://vi.wikipedia.org/wiki/Danh_s%C3%A1ch_c%C3%B4ng_ty_kh%E1%BB%9Fi_nghi%E1%BB%87p_k%E1%BB%B3_l%C3%A2n

| Vietnamese |

Cũng như Bill Gate đã khuyến khích vào năm 2018, chúng ta cần phải có một mô hình kinh tế mới, đó là cách duy nhất, có thể tiếp cận được nhất mà chúng ta có thể bảo đảm được trật tự xã hội nhân loại trước những khủng hoảng đang trực tiếp đánh vào 12 trụ cột của xã hội loài người (Nước, Thực phẩm, Sức khỏe, Giáo dục, Thu nhập & Công việc, Nhà ở, Năng lượng, Mạng lưới kết nối, Hòa bình & Công lý, Tiếng nói chính trị, Công bằng xã hội và Bình đẳng giới) … như đại dịch Corona lần này.

“Một phần của nền kinh tế thế giới không phù hợp với mô hình cũ sẽ ngày càng lớn hơn. Điều đó có ý nghĩa lớn đối với tất cả mọi thứ, từ luật thuế đến chính sách kinh tế, thành phố nào phát triển mạnh và thành phố nào bị tụt lại phía sau, nhưng nói chung, các quy tắc chi phối nền kinh tế đã không còn giữ vững. Đây là một trong những xu hướng lớn nhất trong nền kinh tế toàn cầu đang chưa được chú ý nhiều.”

Bill Gates cho biết chúng ta cần các mô hình kinh tế mới để đưa công nghệ vào tài khoản và sở hữu các tài sản vô hình (phần mềm, dữ liệu, bảo hiểm). Và các nhà lập pháp không thể giúp nền kinh tế tăng trưởng nếu họ không biết các công ty công nghệ kiếm tiền như thế nào.

Một thứ gì đó càng hiếm thì càng có giá trị.

Trong bài viết Nền Kinh tế Nền tảng được đăng bởi Torregrossa, các mô hình tạo doanh thu và kiếm tiền phổ biến nhất từ Nền tảng kỹ thuật số được đưa ra xem xét.

“Các nền tảng đang nóng lên trong thời buổi ngày nay và nó được hầu hết tất cả mọi người nói đến.

Mọi người đều thấy rõ rằng Amazon, Airbnb và Uber là những công ty cực kỳ thành công. Điều mà không rõ ràng với mọi người là các công ty nền tảng của họ là gì, mô hình kinh doanh nền tảng chính xác là gì và tại sao nó vô cùng mạnh mẽ như vậy.

6 công ty có giá trị nhất thế giới theo vốn hóa thị trường (Amazon, Apple, Alibaba, Microsoft, Alphabet, Facebook) và 70% của các công ty khởi nghiệp kỳ lân trị giá 1 tỷ USD (Didi, Airbnb, Uber) vận hành hệ sinh thái kỹ thuật số phù hợp với người mua và người bán thị phần từ sự ảnh hưởng mạng lưới kết nối. McKinsey dự báo rằng 30% hoạt động kinh tế toàn cầu (60 nghìn tỷ đô la) sẽ được trung gian bởi các nền tảng và hệ sinh thái trong thời gian 10 năm. Tuy nhiên, chỉ có 3% các công ty được thành lập đã áp dụng chiến lược thị trường tích cực.

Tại sao vậy? Khi trả lời câu hỏi này, nó rất hữu ích khi bắt đầu bằng cách làm rõ những gì KHÔNG phải là nền tảng.

Nền tảng không chỉ là một phần của công nghệ hay một bộ sản phẩm phần mềm. Mọi người thường nhầm lẫn một nền tảng với một ứng dụng di động hoặc một trang web. Thay vào đó, nó là một mô hình kinh doanh toàn diện, tạo ra giá trị bằng cách tập hợp người tiêu dùng và nhà sản xuất, cho phép họ tương tác và giao dịch.

Sự hiểu lầm này rất phổ biến với một số công ty SaaS, họ muốn tuyên bố rằng họ có một nền tảng hoàn chỉnh cho XYZ. Trong những trường hợp như vậy, từ nền tảng của nền tảng, chỉ được sử dụng như một thuật ngữ tiếp thị. Các công ty này vẫn là các doanh nghiệp tuyến tính bán công cụ.

Vì vậy, một nền tảng là gì?

Một mô hình kinh doanh tạo ra giá trị bằng cách tạo điều kiện cho các giao dịch giữa người mua và người bán trong một hệ sinh thái, với mục đích nắm bắt một phần giá trị đó.

Nói tóm lại, nền tảng cho phép mọi người có được những gì họ cần từ nhau!”

(Hết phần 1)

** Kỳ lân, Unicorn, là cách gọi của một công ty khởi nghiệp tư nhân có giá trị hơn 1 tỉ USD. Thuật ngữ này được đặt ra vào năm 2013 bởi nhà đầu tư mạo hiểm Aileen Lee, chọn con vật thần thoại để đại diện cho sự hiếm có về mặt thống kê của các dự án thành công như vậy. Decacorn là từ được sử dụng cho các công ty trên 10 tỉ USD, trong khi Hectocorn là thuật ngữ thích hợp cho một công ty có giá trị hơn 100 tỉ USD. Theo TechCrunch, đã có 279 kỳ lân tính đến tháng 3 năm 2018. Những kỳ lân lớn nhất bao gồm Ant Financial, DiDi, Airbnb, Stripe hay Grab.

Leave a comment